Uitleg

Uitzendbureaus. Ooit opgezet om werknemers en werkgevers te koppelen. Inmiddels lijkt het tegenovergestelde de waarheid. Uitzendbureaus zijn er vaak vooral om je werkgever af te schrikken en vooral een hoge commissie over je te laten betalen, onder een contract waar jij als werknemer niets over te zeggen hebt.

Door de bomen het bos niet meer zien

Veel diensten en services worden geleverd door tussenpersonen die vooral benadrukken hoe complex de wet- en regelgeving is en hoe hoog de risico's zijn. Op zich een gerustellende gedachte dat we veel expertise in de markt hebben om werkgevers hiertegen te beschermen. Maar welke bescherming krijg jij als werknemer?

Om winstgevend te kunnen opereren houdt een uitzendbureau vaak een aantal voorwaarden aan. De bekendste voorwaarde is dat een uitzendkracht minimaal 1040 uur via het uitzendbureau gewerkt moet hebben, alvorens de uitzendkracht in dienst kan treden bij de opdrachtgever om de werving en selectie kosten te bekostigen. Maar blijf jij via het uitzendbureau voor dezelfde werkgever werken, dan betaalt deze ook na al die uren hetzelfde tarief.

Dat is a) lui, dat is b) misleidend en das c) gek.

Want dat mobieltje bij een abonnement, dat mag toch ook niet oneindig worden doorgerekend?

Werkgevers echter weten vaak niet waar ze het zoeken moeten. Niet zo gek, als je dit lijstje leest: uitzenden, ZP bemiddeling, MSP, FMS, Consultancy, Payroll, Interim, RPO, ATS, Adviesbureaus, Detachering, Contractbeheer, VMS, Selfsourcing tools… En dan heeft bijna ieder bedrijf nog ook zijn eigen regelgeving en keurmerken.

Tijd om het heft in eigen handen te nemen. JIj kiest voor je werkgever, jij kiest je eigen tussenpersoon. Eentje die transparant is over de bijkomende kosten, eentje waarbij jij je eigen arbeidsvoorwaarden mag kiezen. En eentje die je met liefde laat gaan en staan waar jij wilt. Jij kiest je werkgever, dan kies jij ook je loonstrookje.

De VAR terug, een modelovereenkomst of iedereen in loondienst. Ons advies is een brede inhoudingsplichtigenverklaring zoals deze nu ook bestaat voor artiesten, zodat er meer duidelijkheid en transparantie komt. Dit idee hebben we in mei 2019 juridisch uitgewerkt (dit idee is op aanvraag beschikbaar) voor het ministerie van sociale zaken. In een dergelijke verklaring kunnen ook minimumtarieven en maximale marges worden gehanteerd, maar ook bepaalde zekerheden zoals bijvoorbeeld aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Wat vind je van onze campagne, we zijn benieuwd naar je reactie!

Vind je zelf iets gek, laat het ons weten. Wie weet krijg jouw verwondering een eigen #DASGEK campagne levensgroot langs de snelweg!